Parhaat WordPress-lisäosat 2019 – nämä on ehdottomasti oltava, jotta sivusi menestyy!

Jaa käyttämällä:


WordPressissä on olemassa tuhansia ja tuhansia erilaisia lisäosia, joiden avulla voit parantaa sivusi käyttökokemusta ja ulkonäköä ilman, että sinun tarvitsee ensin opetella koodaamaan. Moni lisäosa voi vaikuttaa hyvältä ja tuntua sitten huonolta, joten mitä lisäosia kannattaisi valita?

Me Modernimedia.org-toimituksessa olemme koonnet listan lisäosista, jotka auttavat sinua parantamaan näkyvyyttäsi Googlen hakukoneissa, minkä lisäksi näiden lisäosien avulla sivustosi kasvattaminen helpottuu huomattavasti ja voit kytkeä enemmän jäseniä mukaan toimintaasi.

1. Yoast SEO

Tämä on yksi parhaista, ellei parhain sivustolle asennettava SEO(Search Engine Optimization) -lisäosa. Hakukoneoptimointi on tärkeää sen kannalta, että saat sivustosi näkymään Googlen hakutuloksissa mahdollisimman ylhäällä, joten sen hallitseminen on kannattavaa lyhyellä ja pitkällä tähtäimellä.

Yoast SEO kertoo sinulle postauksia tehdessäsi, kuinka hakukoneystävällinen sivusi tai postauksesi on. Sen lisäksi lisäosa analysoi metadataa, avainsanojen käyttöä ja tekstisi luettavuutta. Sen avulla voit vähentää selkeästi aikaa hakukoneoptimoinnista, sillä lisäosa antaa vihjeet jo valmiiksi! Tosin suosittelemme, että ennen lisäosan käyttöä tutustut alustavasti hakukoneoptimointiin, jotta työ lisäosan kanssa olisi helpompaa ja tietäisit, mitkä pienet muutokset parantavat tuloksia. Tämä on ilmainen lisä, joka helpottaa työtaakkaa huomattavasti.

2. Jetpack by WordPress

Aika ilmiselvä valinta listalle, mutta ehdoton must. Jetpack tulee automaattisesti WordPress-sivujen mukana ja mahdollistaa useat eri toiminnot, joilla saat teksteihisi enemmän laatua ja sivu pysyy eheänä ja turvallisena. Sen avulla voit muun muassa tarkkailla kävijätilastoja, saada automaattisen kuvien koon optimoinnin ja se pitää sivusi turvallisena. Jetpackin avulla on helppo päästä liikkeelle. Mikä parasta, lisäosahan ei maksa yhtään mitään!

Lisäksi jos haluaa tilastoja tarkkailla laajemmin, kannattaa harkita Google Analyticsin lisäämistä sivustolle, sillä se antaa aavistuksen tarkempia tietoja sivuston kävijöistä ja heidän toiminnastaan.

3. Akismet Anti-Spam

Etenkin sivuston kasvaessa yleensä myös kommenttien määrä artikkeleissa ja erilaisissa kaavakkeissa lisääntyy. Monesti suosituille sivuille tulee turhia spämmi-kommentteja ulkomailta, ja niiden seulominen voi lisätä työskentelyaikaa huomattavasti ja hidastaa oleellisempaa toimintaa.

Lisäosa on ilmainen ja suodattaa törkykommentit sekä epäilyttävät linkit, minkä lisäksi lisäosan avulla voi seurata, mistä näitä kommentteja oikein tulee! Laajennettu versio Anti-Spamista on maksullinen, mutta ainakin alkuun perusosa riittää vallan mainiosti.

4. Redirection 

Redirection lisäosa on kätevä etenkin siinä kohtaa, kun sivustoa uusitaan tai vaikkapa kategoria-tägejä muokataan. Redirectionin avulla vältät turhat 404-ilmoitukset ja muut herjat siitä, ettei sivua löydy. Lisäosan avulla voit ohjata käyttäjän suoraan sinne, missä sisältökin on. Ja parasta tässäkin, se on täysin ilmainen!

5. WPForms

WPForms on kaikkein helpoin tapa luoda kyselyjä tai saada tietoa käyttäjistäsi. Kaavakkeiden avulla voit aktivoida käyttäjiä ja houkutella heitä luomaan vaikkapa tunnuksen sivuillesi tai ottamaan sinuun yhteyttä helposti. Se on helppo käyttää, sillä sinun tarvitsee vain vetää ja pudottaa haluamasi kohdat oikeille paikoilleen.

WPFormsin kevytversio on ilmainen, mutta laajennettu versio maksaa. Sen avulla voi tehdä laajempia kaavakkeita ja luoda vaikkapa oman työpaikkahakemuksen. Tosin se onnistuu kätevästi myös Facebookissa, missä luultavasti suurin osa yleisöstäsi on!

6. Ad Inserter

Kaikissa WordPress-teemoissa ei ole mahdollista muokata teeman koodia, joten silloin lisäosien käyttö muotoutuu pieneksi pakoksi, jos haluaa saada mainokset esille dynaamisesti ja juuri niihin paikkoihin, mistä tuloja voisi edes teoriassa saada. Ad Inserter toimii etenkin Google Adsin kanssa.

Lisäosan käyttöön löytyy internetistä paljon ohjeita, mutta perusperiaatteena teemaan voidaan integroida Googlen pakollinen mainoskoodi sekä vaikkapa AMP-mainokset tai asetusten avulla jokaisen artikkelin jälkeen näytettävät mainokset. Lisäosan avulla voi siis kasvattaa mainostuloja ja saada omat mainokset toimimaan ja näkymään optimaalisella tavalla.

Jos haluaa välttää vaivan Googlen mainosten lisäämiseltä, yksi vaihtoehto on lisätä TradeTrackerin mainoksia sivuston tyhjiin kohtiin, esimerkiksi artikkeleihin tai sitten etusivun jompaan kumpaan laitaan tai tekstien väliin html-lisäosan avulla.

7. Cookie notice for GDPR

Vuoden 2018 toukokuussa astui voimaan tietosuojalaki, jonka takia yritysten pitää pitää kävijöidensä/asiakkaittensa tietoturvaan liittyvät asiat paremmin turvassa. Samalla verkkosivujen pitää pyytää lupa mm. evästeiden käyttöön, ja kävijällä on oltava mahdollisuus poistaa tietonsa tai hylätä seurantaevästeiden käyttö.

Lain noudattaminen on tärkeää, sillä uhkasakot ovat isot, jos yritys ei noudata GDPR:ää Euroopassa. Siksi tämä lisäosa on kätevä ja helppo tapa noudattaa GDPR:ää – lisäät vain oman tietosuojaselosteen, ja tämä lisäosa linkittää siihen. Kävijät voivat sitten itse hyväksyä tai hylätä evästeet.

Artikkelia päivitetään vuoden 2019 aikana

Haluatko itse kirjoittaa ilman lisäosia ja vaivaa sivujen luomisessa? Liity meihin, pääset parilla klikkauksella mukaan kirjoittamaan ja saat osan sivun mainostuloista! Rekisteröidy tästä!

Jaa käyttämällä:


Santeri Kärki

Ikuinen freelanceri, politiikan ja historian opiskelija sekä urheiluhullu. Yhteydenotot: santeri.karki@modernimedia.org
sanekoo

Jätä kommentti tai älä jätä..

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.