Life Of Sane – Pohdintaa ihmisten välinpitämättömyydestä

L.O.S. Mulla on elämässä ehkä politiikan tutkimuksen ja tietynlaisen kasvatuksen takia paljon tärkeitä arvoja ja pitkälle jalostettuja ajatuksia. Näitä ovat muun muassa lähimmäisenrakkaus ja se, että ihmisillä tulisi olla vähän maalaisjärkeä, kun he käyttävät sosiaalista mediaa. Taustat tulisi olla kunnossa ennen kunnon möyhötystä.

Tähän postaukseen idea syntyi, kun törmäsin Jounin Kaupan Facebook-sivuilla allaolevaan päivitykseen.

Kyseisessä postauksessa tosiaan otettiin aika kärkevästikin kantaa Voi-nimiseen yritykseen, joka tarjoaa sähköpotkulautojen vuokrausta. Sitaatti tästä upotuksesta:

Tuo Voi lautapalvelu on yks paskimmista seteistä mitä olen ihmiskunnan historian aikana kokenu. Ei sen takia et vedin lipat ja melkeen pääsin hengestäni, koska se on minun vika. Mut et ku vuokraat tuon skootterin niin se sovellus ajattaa vaikka minne et saat sen vuolrasopimuksen irti.
Muutenki vähentää hyötyliikuntaa. Ihan kusinen palvelu! Miks laitan someen niiin heiän aspaa ei kiinnosta reklamaatiot.
Edit:
Kalleimmallaki taksipalvelulla hesassa ois päässy halvemmalla

Blogi jatkuu mainoksen jälkeen

Tässä kohtaa jo rasahti vähän päässä. Sitten luin kommentit. Kymmeniä ja kymmeniä haukkumisia kyseistä palvelua kohtaan. Voi:lla on huonot toiminta-alueet, Voi rahastaa, olen ajanut joskus 200m turhaan koska en voi lopettaa palvelua. Ja lista jatkuu, kyseessä on varsinainen joukkolynkkaus. Osan mielestä Voi:n voi käytön jälkeen heittää koskeen, jokeen, järveen tai jonnekin v-mäiseen paikkaan, mistä nuoret työntekijät joutuvat näitä sitten onkimaan minimipalkalla.

Mieleni teki vahvasti antaa sellainen verbaalinen löylytys näille ihmisille, että oksat pois. Päätin kuitenkin säästää raivoni Facebookin ulkopuolelle ja kirjoittaa siitä itse blogiin. Miten ihmiset ovat niin tyhmiä, että syyttävät tätä kyseistä lautapalvelua siitä, että ovat itse niin typeriä, että ajavat toiminta-alueen ulkopuolella? Jo palvelun käyttöehdoissa kerrotaan, missä ja milloin maksaminen on mahdollista. Se ei ole palvelun vika, että et osaa lukea. Yritys kertoo myös matkojen hinnat etukäteen. Sekään ei ole kenenkään muun kuin palvelua käyttävän yksilön vika, mikäli maksat matkasta enemmän kuin taksilla ajelusta. Ilmastotietoinen kuluttaja toki menisi tällä mieluummin kuin taksilla sen lyhyemmän matkan.

Ei ole yrityksen vika, ettet itse osaa lukea karttaa tai tarkistaa matkan hintaa aika-ajoin. Muutenkin tämä sama ongelma näkyy yhteiskunnassa, kun esimerkiksi vaikkapa maahanmuuttajia syytetään siitä, että rahaa ei riitä omaan elämiseen. Tai syytetään Kiinaa siitä, että ilmastonmuutos pahenee. Tai syytetään maatalousyrittäjiä siitä, että vihannesten ja lihan hinta on korkealla. Tämä viha kohdistetaan aina vähän mihin sattuu, eikä sinne, minne se kuuluu. Esimerkiksi maahanmuuttajat eivät ole tukiaan päättäneet, vaan ne ovat eduskunnan säätämiä ja näitä päätöksiä ohjaa laki, jonka vastaavasti on tehnyt kansan valitsemat edustajat. Eli vika on itsessä. Tai siinä, että äänestää Kokoomusta tajuamatta, mitä he tekevät pienituloiselle. Maataloustuottajien vika ei ole, että kaupat ottavat valtavat katteet ja jakavat ne omistajilleen. Kiina ei ole yksinään syypää ilmastonmuutokseen, vaan myös sinun ja muiden ihmisten päätökset edistävät tai hidastavat sitä.

Etenkin nykyajan some-kulttuurissa on vahvasti läsnä se, että vika ei ole koskaan minussa, vaan jossain muussa. Syyllinen on useimmiten peilissä. Se, että ajat sallitun alueen ulkopuolelle EI ole Voi:n vika, arvon Kaulanen. Syyllinen on peilissä.

Mainos

Lue myös: TIS-Leevi ja Santeri yrittivät kepin avulla asuntoon

Santeri Kärki

Ikuinen freelanceri, politiikan ja historian opiskelija sekä urheiluhullu. Yhteydenotot: santeri.karki@modernimedia.org
Santeri Kärki

Jätä kommentti tai älä jätä..

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.