Kommentti: Yritysten ja kuluttajien otettava koronarajoitukset tosissaan – muuten palaamme takaisin kevääseen

Jaa käyttämällä:


Viime aikojen uutisoinnissa on voitu nähdä jo pientä nousevaa trendiä koronatartuntojen suhteen. HUS varoitteli jo kasvavista tartuntamääristä ja viimeisimpinä uutisoitiin rippikoulussa ja Kouvolan Amarillossa esiintyneistä tartunnoista, jotka altistivat useampia ihmisiä mahdolliselle tartunnalle. Emme ole vielä voiton puolella, ja jokaisella on vastuu estää viruksen leviämistä.

Lue lisää: Koronarajoitukset unohdettu baareissa täysin

Ihmisten käytöksessä on näkynyt jo pidemmän aikaa huolestuttavia trendejä. Asiantuntijat kehottavat edelleen pitämään turvavälejä ja desinfioimaan käsiään, mutta todellisuudessa tämä toteutuu heikosti. Yhä useammin itsekin kauppaan mennessäni huomaan, kuinka kukaan ei desinfioi käsiään ja jonossa voi tuntea hengityksen niskassaan. Kaupoissa kehotetaan edelleen varovaisuuteen, mutta kansalaiset eivät jostain syystä tätä neuvoa noudata tai eivät siitä välitä. Toisaalta esimerkiksi valtionyhtiö Alko saa minulta toiminnastaan kehuja, sillä useat myyjät eivät päästä seuraavaa edes maksupäätteelle, ennen kuin edelliset ovat pakanneet tavaransa. Vastakkainen esimerkki löytyy Lidleistä, joista käsidesit ovat hävinneet kokonaan.

Mainos

Sama asia on näkynyt yökerhoissa, baareissa ja ravintoloissa viimeisen parin viikon aikana. Aukioloaikojen ja asiakasmäärien rajoitusten poistaminen ovat käytännössä johtaneet siihen, että ihmiset ovat pitkän tauon jälkeen päätyneet jälleen viihteelle ja ovat täysin unohtaneet turvavälit ja hygienian. Baareihin astutaan sisään puhdistamatta käsiä, monessa paikassa jonotetaan vierekkäin tuntemattomien kanssa tiskille ja tanssilattiat täyttyvät toisilleen tuntemattomista ihmisistä.

Silloin kun kuluttaja ei ymmärrä ottaa tarvittavia varotoimenpiteitä, tulisi yritysten kantaa tässä kohtaa yhteiskunnallinen vastuunsa. Ravintoloiden ei tulisi välttämättä ottaa täydellä kapasiteetilla asiakkaita sisään. Jonotus yökerhoissa ja muissa tulisi olla ohjattua, ja viestintää pitäisi ylläpitää esimerkiksi kuulutuksin – muistakaa turvavälit ja hygienia. Nykyisellään näistä ei ole monessa paikassa tietoakaan, vaikka monella ovella, pöydällä ja tiskillä on ohjeet ja kehotukset hoitaa hygieniaa ja muistaa turvavälit. Jos konkretiaa ei ole ja mainontakin on tasoa “palaamme normaaliin”, niin tilanne lähtee pian eskaloitumaan muun Euroopan tapaan ja palaamme takaisin tiukkoihin rajoituksiin. Aiempikin tilanne lähti liikkeelle pitkälti yökerhoista, joista etenkin pohjoisessa tuli turistien myötä viruslinkoja.

Mainos

Uusi aalto ei ole kenenkään etu, joten meidän kuluttajien ja etenkin yritysten vastuulla on pitää huoli siitä, ettei uusi aalto ole yhtä paha kuin ensimmäinen.

Ei liene yhdenkään yrityksen etu, että liikkeet joutuisivat olemaan jälleen useamman kuukauden kiinni, eihän?

Jaa käyttämällä:


sanekoo

Jätä kommentti tai älä jätä..

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.