Tiesitkö näitä faktoja F1-auton osien hinnoista? Siipi 100 000 puntaa

Jaa käyttämällä:


F1. F1-kausi jatkuu viikonloppuna Ranskan osakilpailulla. ModerniMedia päätti juhlavan viikonlopun takia tehdä etukäteen tutkivaa journalismia siitä, kuinka paljon autoissa mikäkin osa maksaa.

Useissa kisoissa vahingoittuu eri osia autoista, ja esimerkiksi renkaita vaihdetaan jatkuvalla syötöllä. Renkaat on tehty lyhyeen käyttöön, ja ne ovatkin kenties F1-autojen halvimpia kuluvia osia – yksi setti maksaa noin 1300 puntaa, eli rengasta kohden hintaa jää n. 325 puntaa!

Siivet kalliita osia

Etusiivet ovat etenkin tuttu näky F1-varikoilla, ja niitä vaihdetaankin lähes joka viikonloppu johonkin autoon erilaisten osumien tai vaurioiden takia. Eddie Jordan arvioi, että jokainen etusiiven vaihto maksaa osineen päivineen n. 100 000 puntaa. Onneksi sitä ei vähennetä kuljettajien palkoista! Vastaavasti takasiiven ja DRS:n vaihto tuo talleille n. 50 000 punnan kuluerän.

Siipien lisäksi esimerkiksi f1-tallin ratti maksaa keskimäärin 50 000 puntaa. Toisin kuin tavallisissa henkilöautoissa, F1:n ratti on täynnä pientä teknologiaa, joka mahdollistaa kuljettajalle mm. DRS:n kontrolloinnin, puhumisen tallihenkilökunnalla ja myös juoman nauttimisen kesken kisojen.

Moottori kallein yksittäinen osa

Otsikko on kenties hieman provosoiva, sillä moottorihan koostuu useista eri komponenteista. Niiden kokonaishinta vaihtelee toki tallikohtaisesti, mutta eri arvioiden mukaan n. 8 miljoonaa puntaa on sopiva summa moottorien kustannukseen. Esimerkiksi tulipalojen tai muiden moottorivikojen takia korjauskulut voivat nousta isommiksi kuin etusiivessä, jopa 150 000 puntaan.

Kuljettajien palkat on luonnollisesti suurin kuluerä monelle tallille, ja isoimmissa talleissa puhutaan kymmenistä miljoonista per kausi. Lisäksi kauden aikana tulee paljon kuluja mm. henkilökunnan palkoista ja autojen siirtämisestä kisapaikoille. Lisäksi bensaa kuluu tuhansia litroja F1-autoa kohden, tosin bensakulut jaetaan sarjassa usein tasan valmistajien ja bensat tarjoavan yrityksen kesken.  Niistä ei ollut tarkempia lukuja saatavilla.

Lähde: BBC, bleacherreport.com

Jaa käyttämällä:


Santeri Kärki

Ikuinen freelanceri, politiikan ja historian opiskelija sekä urheiluhullu. Yhteydenotot: santeri.karki@modernimedia.org
sanekoo

Jätä kommentti tai älä jätä..

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.