F1-analyysi – Hamilton ylivoimaiseen mestaruuteen, mutta mitä käy ensi kaudella?

F1. Tämän viikon F1-analyysissa käsitellään muun muassa Lewis Hamiltonin ylivoimaista mestaruutta ja pohditaan, millä keinoin Hamiltonin voisi tulevaisuudessa pysäyttää. Pääseekö Hamilton jopa Schumacherin ohi kaikkien aikojen mestaruustilastoissa?

Lisäksi analysoimme suomalaisten kauden tähän mennessä ja pohdimme, miten MM-sarjan pronssitaistossa tulee käymään.

Hamiltonin ylivoima

Mainos. Hintaoppaalla vertaat kätevästi eri tuotteiden hinnat ja löydät halvimman vaihtoehdon! Lataa ilmainen sovellus alla olevista linkeistä:

Hintaopas Google Play

Hintaopas Appstore
Lewis Hamilton on ollut tällä(kin) kaudella valtavan ylivoimainen lähes koko kauden ajan. Alkukaudesta Valtteri Bottas onnistui haastamaan noin viiden kilpailun ajan, kunnes Hamilton meni menojaan. Mestaruus varmistuikin nyt jo kauden kolmanneksi viimeisessä kilpailussa, kun kuusinkertainen mestari onnistui ajamaan kakkospaikalle, ja ero Bottakseen säilyi selvästi yli 50 pisteessä.

Hamilton osaa mestarillisesti hallita autoaan ja talliaan. Kauden aikana on useasti nähty, kuinka Lewis on vienyt tallin taktiikkapuolta jopa välillä yksin, ja kaikki ratkaisut on pyritty löytämään parhaan taktiikan löytämiseksi. Lisäksi Hamilton on ollut koko kauden tallikaveriaan Bottasta edellä kisavauhdissa, ja etenkin rengaskuluman hallinta on ollut mestarillista katsottavaa. Hamiltonin taso on myös noussut aina kun sitä on tarvittu, ja varsinaisia hutikisoja ei ole. Mies on ollut joka kerta pisteillä, ja keskeytyssarake näyttää nollaa. Ei ajovirheitä eikä teknisiä virheitä – Mercedestä on tallina ja Hamiltonia kuskina erittäin vaikea voittaa!

Lewis Hamilton nousi jo kaikkien aikojen mestaruustilastossa toiseksi, edellään vain legendaarinen Ferrari-tykki Michael Schumacher. Saavutuksia on sinänsä hankala verrata, sillä molemmilla oli ylivertainen talli, mutta toki Schumin aikana ajettiin vähemmän kilpailuja. Tämän takia britti mennee ensi kaudella ohi ainakin kisavoitoissa ja palkintopallipaikoissa. Mestaruuksissa vähintään tasapeli vaikuttaa todennäköiseltä, ellei Bottas tee jotain ihmeellistä nousua tai Ferrarilta tai Red Bullilta nähdä todella yllättäviä käänteitä.

Mainos

Kahdeksas mestaruus on myös erittäin mahdollinen, mutta tässä vaiheessa on vielä mahdotonta spekuloida, missä mikäkin talli tulee menemään vuonna 2021 sääntömuutosten tullessa voimaan. Mercedeksellä on rahaa olla paras, mutta aina välillä uusien sääntöjen tullessa joku onnistuu yllättämään.

Missä Bottaksen pitää parantaa?

Valtteri Bottas tuli kauden alkuun uutena, pahana versiona, ns. “Bottas 2.0” oli syntynyt. Mies ajoi avauskilpailun voittoon ja haistatti epäilijöilleen pitkät – kirjaimellisesti. Ensimmäiset viisi kilpailua näyttivät siltä, että Bottas haastaisi tosissaan Hamiltonin MM-sarjan voitosta, mutta kauden mittaan paha Bottas katosi, ja tilalle tuli Wanha-Wallu.

Valtteri Bottas, F1

Arkistokuva/Valtteri Bottas. Kuva: Lutz H [Public domain]

Bottas ei yksinkertaisesti pystynyt vastaamaan Hamiltonin kehittyneeseen vauhtiin. Hitaissa mutkissa ja kisavauhdissa ylipäätään Hamilton oli selvästi vahvempi, vaikka Bottas onnistuikin kauden aikana olemaan aika-ajoissa lähellä tai jopa edellä. Renkaiden hallinnassa Hamilton oli selkeästi parempi, ja siinä missä Bottas sortui välillä tyhmiinkin ajovirheisiin jahdatessaan vastustajiaan, Hamilton ei menettänyt pisteitä. Lisäksi kauden edetessä Bottasta painoi varmasti ajatus uuden sopimuksen varmistamisesta, ja kesätaukoon tultaessa Hamilton olikin jo painunut vastustamattomalle karkumatkalle. Samalla kun muista talleista ei ollut alkukaudesta juuri apua Hamiltonin kukistamisessa, välimatka kasvoi pisteissä nopeasti turhankin suureksi. Ensi kaudella kaivataankin muilta apuja jo varhaisessa vaiheessa, jotta Hamilton ei nappaisi pelkkiä voittoja piste-eron kasvattamiseksi. Ensi kaudella kaivataan apua myös muilta talleilta, ja etenkin Ferrari ja Red Bull lienevät kiusaamassa Mersun kuskeja kauden aikana.

 

Mainos, artikkeli jatkuu

Bottaksen tuleekin ensi kaudella varmistaa, että niissä kisoissa kun Hamilton jyrää, Bottas ei anna kaulaa enempää kuin on tarve. Toisaalta myös alkukauden aikana esimerkiksi lähdöissä Valtteri hävisi Hamiltonille 100-0, joten siinä on myös yksi mahdollinen kehityskohde. Tosin USA:n osakilpailussa Valtteri osoitti, että hyvänä päivänä sujuu sekä lähtö että renkaiden hallinta ja Hamiltonin ohittaminen. Tästä täytyy ottaa voimaa, jotta ensi kaudella nähdään Bottas 3.0.

MM-pronssi ja Räikkösen Kimi

MM-pronssitaistelussa oli ennen USA:n GP:tä mukana kolme kuljettajaa: Red Bullin Max Verstappen sekä Ferrarin Charles Leclerc ja Sebastian Vettel. Jenkeissä käyty kilpailu pudotti Sebastian Vettelin todennäköisesti pois taistelusta kolmospaikasta, sillä osakilpailuja on jäljellä enää kaksi, ja ero kolmantena olevaan Leclerciin on 19 pistettä (pisteet 249-230).

Max Verstappen on tällä hetkellä 235 pisteellä kiinni neljännessä paikassa MM-sarjassa, ja ero Leclerciin kutistuikin USA:ssa parilla pisteellä. Jos Red Bull on tulevissa kisoissa näin paljon Ferrarin edellä, on eron kurominen kolmospaikkaan vielä mahdollista. Toisaalta, Leclerc on osoittanut kauden jälkipuoliskolla olevansa vahva aika-ajaja ja tasaisen varma kilpailuissa, joten jos ei teknisiä murheita tule, niin pitäisin Leclerciä ennakkosuosikkina MM-sarjan kolmanteen paikkaan. Verstappen on kuitenkin sössinyt niin monta kisaa ahneuksissaan jo avauskierroksella, kun taas Leclerc on aina ajanut maalinkiilto silmissä.

Mainos. Kokeile äänikirjoja ilmaiseksi 14 päivän ajan!

Kimi Räikkösen alkukausi Alfa Romeolla oli hyvä, ja suomalainen nautti silminnähden vapautuneesti ajamisesta. Mies päihitti tallitoverinsa Antonio Giovinazzin aivan 100-0 sekä kisoissa että aika-ajoissa. Nyt kauden loppupuoliskolla Alfa Romeon suorituskyky on kadonnut aivan täysin, ja Kimikin on ajanut viisi pisteetöntä kilpailua. Tallin tulevaisuus on myös vaakalaudalla, sillä Alfa Romeon on huhuttu jopa vetäytyvän MM-sarjasta kauden 2020 jälkeen. Loput kilpailut Kimi joutuu matelemaan ajaen sijoista ynnä muut, mutta kenties tulevalla kaudella löytyy jotain uutta, joka nostaa Alfan taistelemaan taas paikasta top-10 joukossa. Tallilla on loppukaudeksi vielä panosta toki valmistajien MM-sarjassa, sillä se on toistaiseksi sijalla kahdeksan. Samalla tavalla loppupuoliskolla sukeltanut Haas vaanii kuitenkin vain seitsemän pisteen päässä.

Mainos

Santeri Kärki

Ikuinen freelanceri, politiikan ja historian opiskelija sekä urheiluhullu. Yhteydenotot: santeri.karki@modernimedia.org
Santeri Kärki

Jätä kommentti tai älä jätä..

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.